سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش نور و پرتوی است که خداوند در دلهای دوستانش می تاباند و بدان بر زبان آنان سخن می راند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
بسیجی

 

پرسش:
در رابطه با تهدید نرم که با استفاده از قدرت نرم، کشورهای هدف را در جهت استحاله و سلطه فرهنگی سوق می دهند چه روش ها و سازوکارهایی را برای پیشگیری و مقابله با آن می توان اتخاذ نمود؟
پاسخ:
در دو بخش قبلی پاسخ به این سؤال ضمن تاکید بر جایگاه و اهمیت قدرت و تهدید نرم کشورهای سلطه طلب، و بسط و گسترش فرهنگ آنها در جهان با استراتژی استحاله فرهنگی کشورهای هدف، به چند راهکار مهم جهت مقابله با تهدید نرم شامل:

1- باور به هجوم و تهدید نرم 2- مهندسی فرهنگی 3- ایمن سازی اشاره کردیم اینک در ادامه مطالب بخش پایانی را پی می گیریم:
و) پیشگیری از نفوذ عوامل فرهنگی دشمن
در طول تاریخ دشمنان اسلام در جهت مقابله با آرمان ها، ارزش ها و جوامع اسلامی همواره از سیاست نفوذ استفاده کرده و ضربه های مهلکی را به پیکره اسلام وارد آورده اند. امام راحل(ره) در ج 7 صحیفه نور در این باره می فرماید: «اکنون وصیت من- آن است که نگذارند این دستگاههای خبری و مطبوعات و مجله ها، از اسلام و مصالح کشور منحرف شوند و باید همه بدانیم که آزادی به شکل غربی آن که موجب تباهی جوانان و دختران و پسران می شود، از نظر اسلام و عقل محکوم است».
ز) تولید علم و جنبش نرم افزاری
غرب در این تهاجم آرام و فراگیر و تهدید نرم از فن آوری پیشرفته ماهواره ها، سایت ها و رسانه ها و... استفاده می کند. بنابراین اصلی ترین راه مبارزه آن است که با استفاده از آخرین دستاوردهای علمی و تکنولوژیکی دانش ها و ارزش های اسلامی خود را در قالب هنرمندانه ترین فیلمها، سریالها، بازی های رایانه ای، نمایشنامه ها، کتاب ها، رمان ها و در قالب آثار هنری دیگر مانند عرصه سینما و ... به جامعه و مخاطبین خود ارائه نماییم.
ح) مقابله با گروه های مروج فساد و ابزارهای تهاجم فرهنگی
4- عمق بخشی فرهنگی
یکی از راهکارهای ماندگاری و اثربخشی پیام در ذهن و رفتار مخاطب این است که از حجم فعالیتهای صوری احساسی و گذرا کم کنیم و به یک سری برنامه های کیفی و محتوایی که از فرآیند تأثیرگذاری عمیق تری برخوردار است بیافزاییم.
5- تقویت فریضه امر به معروف و نهی از منکر
از آنجا که فریضه مقدس امر به معروف و نهی از منکر استراتژی مقابله با هرگونه انحراف و کج روی در جامعه اسلامی می باشد بنابراین مردم، بر مسئولین و فرهنگ سازان جامعه لازم است که برای جلوگیری از نفوذ فرهنگ غرب و سلطه بیگانگان همواره این ارزش الهی را در جامعه زنده نگه دارند.
6- مبارزه با روحیه تجمل گرایی
امروزه اثر مستقیم روحیه تجمل گرایی بر واردات کالای مصرفی لوکس و پیروی از مدهای گوناگونی که حجم انبوهی از فرهنگ و ارزش های غربی را یدک می کشند برکسی پوشیده نیست، از این رو بر مسئولین و مردم لازم است آفات و آثار منفی این فرهنگ را مورد توجه جدی قرار داده تا از تسلیم بی چون و چرا در برابر امواج ویرانگر این شبیخون فرهنگی در امان باشند.
7- تقویت امنیت فرهنگی
امنیت فرهنگی مهمترین و نامحسوس ترین بعد امنیت اجتماعی و ملی است. چرا که در پرتو آن ملت می تواند ضمن حفظ هویت فرهنگی خویش و بدون برخورد با موانع مسیر رشد و تکامل خود را طی نماید. در این راستا اگر هر نظام سیاسی نتواند و یا قادر نباشد متناسب با شرایط زمانی و مکانی به نیازهای فرهنگی مردم پاسخ مناسبی بدهد و به شکل صحیح پیام ها و مبانی فرهنگی ملی و دینی را در جامعه ترویج نماید، در چنین شرایطی به طور طبیعی زمینه برای نفوذ و رسوخ فرهنگ بیگانه و مغایر با نظام ارزشی در جامعه فراهم می شود
.(روزنامه کیهان)

 



  • کلمات کلیدی : تهدید نرم
  • فهیمه حسنی ::: سه شنبه 87/9/19::: ساعت 12:1 صبح


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 9
    بازدید دیروز: 11
    کل بازدید :76814

    >> درباره خودم <<
    بسیجی
    فهیمه حسنی
    بسیجی فرهنگی وپایبند به ارزشهای انقلاب اسلامی ایران

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>دسته بندی یادداشت ها<<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    بسیجی

    >>موسیقی وبلاگ<<